Dit ziet er erg mooi en nuttig uit!
Voor als je zelf de code van de grafiek wilt construeren.
Ik heb het in ieder geval voor mezelf duidelijker proberen te krijgen, te ontrafelen, maar ik ben er niet helemaal uit.
Er kunnen 6 vergelijkingen worden gemaakt. Je kan er meer geven, dan worden ze niet meer getoond.
Met "grafiek" bedoel ik het geheel, dat opgesplitst is in verschillende eigenschappen.
Code: Selecteer alles
[img]http://graphsketch.com/render.php?eqn1_color=1&eqn1_eqn=sin(x)&eqn2_color=10&eqn2_eqn=cos(x)&eqn3_color=3&eqn3_eqn=tan(x)&eqn4_color=4&eqn4_eqn=x&eqn5_color=5&eqn5_eqn2x=&eqn6_color=6&eqn12_eqn=3x&eqn6_eqn=9x&eqn7_eqn=4x&eqn8_eqn=5x&eqn9_eqn=6x&eqn10_eqn=7x&eqn11_eqn=8x&x_min=-6&x_max=%2B6&y_min=-4&y_max=%2B4&x_tick=1&y_tick=1&x_label_freq=3&y_label_freq=1&do_grid=0&do_grid=1&bold_labeled_lines=0&bold_labeled_lines=1&line_width=3&image_w=480&image_h=320[/img]
In de code worden 12 vergelijkingen opgeroepen.
Over de code:
meneer van Hoesel schreef:eqn1_color=1&eqn1_eqn=sin(x)&
De grafiek
Hier wordt grafiek van de vergelijking 1 weergegeven als "eqn1" (eqn is de afkorting voor "equation", het engelsetalige woord voor vergelijking).
Die grafiek heeft verschillende eigenschappen. Die eigenschappen staan als "subscript
*" achter de vergelijking (eqn).
*Een subscript is een karakter in bijv. een variabele dat lager in de regel staat. In
is 1 het subscript, omdat die lager staat in de regel.
De kleur van de grafiek
Een van de eigenschappen is de kleur van de grafiek van de vergelijking/functie. Die wordt gegeven door het engelstalige woord "color" (kleur). De kleuren kunnen vaker dan 1 keer gebruikt worden, tot hoogstens 6 keer, omdat er 6 grafieken gemaakt kunnen worden.
Je kan kleur als variabele zien, die waarden 1 tot en met 6 kan hebben.
Bij elke waarde hoort een kleur. Zie afb. hieronder.
Onder het getal 1 is de kleur blauw gegeven. Dus als color de waarde 1 krijgt wordt de lijn blauw etcetera voor de waarden 2 tot en met 6.
De vergelijking van de grafiek
Een andere eigenschap van de vergelijking is de vergelijking zelf. Die staat achter "eqn
m_eqn=" met
m het nummer van de vergelijking (geheel, van 1 t/m 6)
Voor een aantal vergelijkingen is de code hetzelfde als je gewend kan zijn bij het opschrijven. Denk aan bijv.
goniometrische formules, logaritmische formules en lineaire functies (evt onderling vermenigvuldigd).
Voor een aantal functies kan het anders zijn dan gewend.
Voor functies of getallen met machten, 2^x, 3^5, wordt, net als ik hier deed, een dakje gebruikt voor de exponent. Dat is ook zo in LateX. Voor de constanten pi en e, typ pi en e.
Voor de (gehele >1?) machtswortels wordt root(x,y) gebruikt, met als resultaat een grafiek van
Het domein van de grafiek
Wordt gegeven door "x_min=" voor de laagste x-waarde van de grafiek en "x_max=" voor de hoogste x-waarde van de grafiek.
Het bereik van de grafiek
Wordt gegeven door "y_min=" voor de laagste y-waarde van de grafiek en "y_max=" voor de hoogste y-waarde van de grafiek.
De dikte van de lijn van de grafiek
De dikte van de lijn van de grafiek staat aangegeven achter "line_width=" waar de dikte wordt gegeven in pixels. Het aantal pixels in de grafiek is het dubbele aantal van het getal achter "line_width=". Dus de grafiek onder "line_width=4" is 2*4=8 pixels dik.
Nummering van de assen
De nummering van de assen wordt bepaald door het getal achter "x-tick=" en "y-tick=" voor de x- en y- as respectievelijk. Het getal, bijv. 2 geeft aan na hoeveel stappen de waarde van het x-coördinaat op de x-as en het y-coordinaat op de y-as wordt weergegeven. In het voorbeeld om de 2, dus ...., -4, -2, 0, 2, 4, .... als ze in het domein resp. bereik zijn opgenomen. Frequenties voor het geven van waarden op de x- en y-as kunnen onafhankelijk ingesteld worden.
definities achter elkaar
In de code worden verschillende eigenschappen van de grafiek gedefinieërd. Die definities worden gescheiden door het symbool voor "en", "&"
Voorbeeld:
De definitie voor de eigenschap "kleur" en de definitie voor de eigenschap "vergelijking" worden gescheiden door "&".
Url
Let op: de code die geschreven wordt, wordt een url. Urls bevatten geen spaties, gebruik tussendoor dus niet de enter-toets en de spatiebalk op het toetsenbord; dan wordt geen grafiek weergegeven. Zet om de url heen de img-tags.
Om wat typwerk te besparen, kan worden gekopiëerd uit code. Maak eventueel een lijstje om uit te kopiëren.
Stap 1 van het oplossen van een probleem is te erkennen dat je een probleem hebt.
(Raffiek Torreman)