Druk Erf(x) uit in Φ(x)
-
- Vast lid
Druk Erf(x) uit in Φ(x)
Opgave: Druk Erf(x) uit in Φ(x)
Het antwoord is: Erf(x) = 2Φ(x * sqrt(2)) − 1
Maar het lukt me niet om tot dit antwoord te komen.
Ik kom tot ongeveer alverwege : 2Φ(x * sqrt(2)).........?
Dank voor uw hulp.
-
- Vast lid
Re: Druk Erf(x) uit in Φ(x)
Zo ver ben ik gekomen:
Gebruik eerst de kennis over \(\Phi(x)\) om de integratiegrenzen aan te passen richting Erf(x):
\(\Phi(x) = \frac{1}{\sqrt{2\pi}} \displaystyle \int_{-\infty}^x e^{-\frac{1}{2}t^2}\;dt \)
\(\Phi(x) = \frac{1}{\sqrt{2\pi}} \displaystyle \int_{-\infty}^0 e^{-\frac{1}{2}t^2}\;dt +\frac{1}{\sqrt{2\pi}} \displaystyle \int_0^x e^{-\frac{1}{2}t^2}\;dt\)
\(\Phi(x) = \frac{1}{2}+\frac{1}{\sqrt{2\pi}} \displaystyle \int_0^x e^{-\frac{1}{2}t^2}\;dt\)
Breng die 1/2 naar links en vermenigvuldig met 2:
\(2\Phi(x) - 1 = \frac{2}{\sqrt{2\pi}} \displaystyle \int_{t=0}^{t=x} e^{-\frac{1}{2}t^2}\;dt\)
Substituteer in deze integraal:
\(u = \frac{t}{\sqrt{2}}\)
Kom je dan verder?
\(\Phi(x) = \frac{1}{\sqrt{2\pi}} \displaystyle \int_{-\infty}^x e^{-\frac{1}{2}t^2}\;dt \)
\(\Phi(x) = \frac{1}{\sqrt{2\pi}} \displaystyle \int_{-\infty}^0 e^{-\frac{1}{2}t^2}\;dt +\frac{1}{\sqrt{2\pi}} \displaystyle \int_0^x e^{-\frac{1}{2}t^2}\;dt\)
\(\Phi(x) = \frac{1}{2}+\frac{1}{\sqrt{2\pi}} \displaystyle \int_0^x e^{-\frac{1}{2}t^2}\;dt\)
\(2\Phi(x) - 1 = \frac{2}{\sqrt{2\pi}} \displaystyle \int_{t=0}^{t=x} e^{-\frac{1}{2}t^2}\;dt\)
Kom je dan verder?
-
- Vast lid
\(\)
Zoals je merkt, ben ik helemaal een beginner op dit forum, wat betreft weergave van formules.
Ik gebruik copy en paste van het scherm of een foto van een papiertje om iets te posten. (niet de ideale manier)
Kan (nog) niet overweg met Latex of Formule.
Is er ook een GUI om de tekst tussen de latex quotes te genereren, of is het een kwestie van al die hiërogliefen( ) te typen?
Dank je wel Arie. Ik ga met jouw suggesties het nog maals proberen.arie schreef: ↑11 jun 2020, 08:32Gebruik eerst de kennis over \(\Phi(x)\) om de integratiegrenzen aan te passen richting Erf(x):
Kom je dan verder?
Zoals je merkt, ben ik helemaal een beginner op dit forum, wat betreft weergave van formules.
Ik gebruik copy en paste van het scherm of een foto van een papiertje om iets te posten. (niet de ideale manier)
Kan (nog) niet overweg met Latex of Formule.
Is er ook een GUI om de tekst tussen de latex quotes te genereren, of is het een kwestie van al die hiërogliefen( ) te typen?
Doorgaans volstaat een foto of plaatje prima, dat werkt vaak wel zo snel.
Maar voor LaTeX-code zijn editors inderdaad handig.
Ik gebruik nogal eens deze:
https://www.codecogs.com/latex/eqneditor.php
Boven het gele vlak staan veel gebruikte symbolen en constructies
Na aanklikken verschijnt de LaTeX code in het gele vlak, met een weergave-voorbeeld onder dat gele vlak.
Je uiteindelijke code in het gele vlak kan je vervolgens copy/pasten naar dit forum en tussen [ LATEX ] haken plaatsen.
Na aanklikken verschijnt de LaTeX code in het gele vlak, met een weergave-voorbeeld onder dat gele vlak.
Je uiteindelijke code in het gele vlak kan je vervolgens copy/pasten naar dit forum en tussen [ LATEX ] haken plaatsen.
-
- Vast lid
Bedankt voor deze zeer goede tip.arie schreef: ↑11 jun 2020, 12:39Doorgaans volstaat een foto of plaatje prima, dat werkt vaak wel zo snel.
-
- Vast lid